YİNE BİRİNCİYİZ! İNGİLİZCE YETERLİLİKTE AVRUPA KITASINDA SONDAN BİRİNCİYİZ.
“İsveç kökenli “EF Education First” (EF) adlı uluslararası eğitim şirketi, ana dili İngilizce olmayan 750 bin insanı referans alarak ülkeleri İngilizce becerilerine göre sıraladı. Sıralamaya göre Kuzey Avrupa ülkeleri PISA sınavında olduğu gibi ilk sıraları kaptı. İlk beşe giren dört Kuzey Avrupa ülkesi şöyle: Danimarka (1), İsveç (3), Finlandiya (4) ve Norveç (5). sıralamanın ikinci sırasında Hollanda var. Daha sonra Polonya (6) ve Avusturya (7) geliyor. Almanya (10), Malezya (12), Singapur (13), İsviçre (18), Japonya (26), Fransa (29) ve Çin (37). sırada.
İngilizce yeterlilik düzeyiyle ilgili yapılan sıralamada Türkiye 24 Avrupa ülkesi arasında sondan birinci, 63 ülke arasındaysa 47.
Türkiye’nin notu maalesef en kötüsü olan “Çok Düşük Yeterlilik” düzeyinde. Orta düzeye tekabül eden İngilizce notu 56,93. Türkiye’nin notu 47,80’de kalmış. Hemen üstümüzde Katar ve Ürdün var. Yani bu iki ülke bizden daha iyi. 63. ülke ise Irak.
Çalışmaya göre neredeyse tüm ülkelerde kadınlar erkeklerden daha iyi İngilizce biliyor.” (Kaynak: http://t24.com.tr/yazarlar/vedat-ozdan/ingilizce-yeterlilik-sinavinda-avrupa-kitasinda-sondan-birinciyiz,10585)
TÖS’ÜN KONUYA İLİŞKİN GÖRÜŞ VE ÖNERİLERİ
İngilizce yeterlilikte Avrupa kıtasında sondan birinciyiz. Bu sonuç bizi şaşırtmadı. Ama Milli Eğitim Bakanını başta olmak üzere bakanlık bürokratlarını şaşırtması normaldir.
Ne deniliyordu? “Yabancı dil öğretemiyoruz.” Geçmişten günümüze bakanlık yetkililerinin ne yaptığı ortadadır. Yıllardır İngilizce öğretiminde dil bilgisi öğretilmeye çalışılmış bunun sonucunda öğrenciler iyi bir İngilizce dil bilgisine sahip olmuş ancak bu dili konuşamamış ya da konuşmakta zorlanmıştır.
Bu anlayış Yabancı dil öğrenen genç “milli kültürüne yabancılaşmaktadır” anlayışının getirdiği noktadır.
Ülkemizde yapılan TEOG-YDS benzeri dil sınavları dil bilgisine ve okuduğunu anlamaya yönelik olduğundan öğrencilerin dil öğrenme amacı sınavda başarılı olma amacıyla birleşmiş ve öğrencilerin dili kullanma amacı ikinci plana düşmüştür.
Eğitim sisteminin değerlendirilmesi ancak başka ülkelerle birlikte yapılan ölçmelerle mümkün olacaktır. İngilizce öğrenmede de sonuç ortadadır. İngilizce yeterlilik düzeyiyle ilgili yapılan sıralamada Türkiye 24 Avrupa ülkesi arasında sondan birinci, 63 ülke arasındaysa 47. sıradadır.
Yabancı dil eğitiminde izlenecek yolların tekrar gözden geçirilmesi gereklidir. Dil öğrenme yaşı ve tekniklerinin acilen uygun hale getirilmesi şarttır. Dil eğitimi sadece okul ve kurslarda değil interaktif olarak da yapılmalıdır. Yabancı dille yazılmış kaynaklara ulaşım kolay ve masrafsız olmalıdır.
Günümüzde İngilizce öğrenme değil İngilizce konuşmak ve bu dille iletişime geçmek hedeflenen davranış olmalıdır.
Milli Eğitim Bakanlığı konuyla ilgili Üniversite-Dernek-Vakıf-Sendika-Yayıncı-Özel Eğitim Kurumlarını bir an önce bir araya getirmelidir. Konuya ilişkin çalıştaylar yapılmalı. Bu çalıştaylar sonucunda da Yabancı Dil Öğretimi ile ilgili olarak da Milli Eğitim Şürası toplanmalıdır.
Dikmen ONAT
TÖS Genel Başkanı